Δευτέρα 14 Μαρτίου 2011

Τεύχος 5 Ιανουάριος – Φεβρουάριος – Μάρτιος 2011



ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

 Το Σάββατο του Λαζάρου 16 Απριλίου 2011 και από ώρα 9.00 το πρωί έως τη 1 το μεσημέρι θα πραγματοποιηθεί εθελοντική αιμοδοσία στην πλατεία του χωριού μας.

   Στατιστικά το χωριό μας είναι το λιγότερο ευαισθητοποιημένο σ’ αυτό το θέμα. Είναι ντροπή από 4.000 κατοίκους να συγκεντρώνονται κάθε φορά 20 με 25 φιάλες αίμα. Ας ευχηθούμε αυτή τη φορά να κάνουμε τη διαφορά.



Τρίμηνη περιοδική έκδοση του Συλλόγου Γυναικών Ορμύλιας «Ανδρομάχη»
Έτος 2ο Τεύχος 5 Ιανουάριος – Φεβρουάριος – Μάρτιος
Διανέμεται δωρεάν




ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΡΤΗ;

Ο Μάρτιος πήρε το όνομά του από τον Άρη, γενάρχη των Ρωμαίων και θεό του πολέμου. Στη χώρα μας πήρε επίσης την ονομασία Φυτευτής, γιατί θεωρείται ο καλύτερος μήνας για το φύτεμα των δέντρων , Ανοιξιάτης, γιατί αρχίζει η άνοιξη, Γδάρτης και Παλουκοκαύτης για τις καιρικές μεταπτώσεις του και Βαγγελιώτης λόγω της μεγάλης θρησκευτικής γιορτής του Ευαγγελισμού.
Η πρώτη του Μάρτη θεωρούνταν από τον λαό μας ως ένα είδος ανεπίσημης Πρωτοχρονιάς. Η νοικοκυρά παλιά, μόλις ξημέρωνε η πρώτη του Μάρτη, σηκώνονταν πριν απ’ όλους, πήγαινε στο πηγάδι ή στη βρύση, έπλενε το πρόσωπο και τα χέρια της, βουτούσε στο νερό μια χούφτα χλόη που είχε μαζέψει από πριν και γυρνούσε στο σπίτι της με τη στάμνα γεμάτη. Πρώτα πήγαινε στον άντρα της, τον ράντιζε με τη βρεγμένη χλόη και του έλεγε: «Να είσαι δροσερός όλο το χρόνο!» Έπειτα με τον ίδιο τρόπο ξυπνούσε τα παιδιά της. Αν το σπίτι δεν είχε μητέρα, την αντικαθιστούσε στα χρέη η μεγαλύτερη κόρη της οικογένειας. Μετά από αυτό η μητέρα, έπαιρνε το κανάτι με το νερό, ράντιζε το σπίτι λέγοντας :

Ήρθες Μάρτη, ήρθε η υγειά σου,
Ήρθε η πληθομαμουδιά σου.
Έξω ψύλλοι και μιαρά,
μέσα Μάρτη και χαρά!


Μετά έπαιρνε ένα βαθύ πιάτο, έριχνε λάδι και κοίταζε να δει το πρόσωπό της, το έδινε στους
δικούς της να δουν κι αυτοί το δικό τους και τους έλεγε: « Και του χρόνου να είμαστε όλοι καλά!» Την ίδια μέρα έφτιαχναν χυλό και τον έτρωγαν για πρωινό λέγοντας στα παιδιά: « Φάτε, παιδιά, για να μη σας δαγκώνουν οι ψύλλοι!» Μετά έβγαιναν όλοι μαζί στην εξοχή και «για το καλό» κυλιόνταν πάνω στο γρασίδι, όπως γίνεται σήμερα την Πρωτομαγιά. Την παραμονή της πρώτης του Μάρτη μάζευαν τα σπασμένα κανάτια και άλλα άχρηστα αγγεία και τα πετούσαν από το παράθυρο στο δρόμο, όταν νύχτωνε, λέγοντας: «Αυτά παλιά και με ‘γεια άλλα καινούργια!» Επίσης οι γυναίκες φορούσαν στο χέρι τους «μάρτη», για να μην τις μαυρίσει ο ήλιος. Ήταν ένα χειροποίητο κόσμημα από κόκκινη και άσπρη κλωστή που στρίβονταν αντίθετα. Τα παιδιά το περνούσαν γύρω απ’ τον λαιμό ή τον καρπό του χεριού τους και οι γιαγιάδες, επειδή ντρέπονταν, το περνούσαν στο πρώτο δάχτυλο του ποδιού. Τον «μάρτη» τον έφτιαχναν συνήθως οι νεόνυμφες και τον έστελναν στις ανύπαντρες με την ευχή «και του χρόνου να τις δουν νοικοκυράδες». Αν διέθεταν, μεταχειρίζονταν κόκκινο μετάξι, για να γίνουν εύρωστες και ροδοκόκκινες και στη συνέχεια ανακάτευαν και χρυσές κλωστές. Στο τέλος του μήνα πετούσαν αυτό το είδος φυλαχτού σ’ ένα βαθύ πηγάδι λέγοντας: «Πηγάδι παρ’ το Μάρτη μου και δως μου τη δροσιά σου». Σε άλλες περιοχές, έβαζαν το «μάρτη» κάτω από μια μεγάλη πέτρα. Όταν μετά από καιρό σήκωναν την πέτρα και έβρισκαν από κάτω μυρμήγκια, αυτό θεωρούνταν καλό σημάδι. Τέλος, πίστευαν πως ο Μάρτης έχει δύο γυναίκες, μία όμορφη και φτωχή και μία πλούσια, αλλά πολύ άσχημη. Όταν κοιμάται και γυρίζει προς το μέρος της άσχημης, κατσουφιάζει και όλος ο κόσμος σκοτεινιάζει. Όταν γυρίσει προς την πλευρά της όμορφης γελάει και χαίρεται και όλος ο κόσμος λάμπει. Γι’ αυτό ο καιρός συνήθως τον Μάρτιο είναι άστατος.

«Μάρτης γδάρτης και κακός παλουκοκαύτης και σαν τύχει και θυμώσει μες στο χιόνι θα μας χώσει».


Ο Μάρτιος στη σημερινή εποχή είναι…………
Ο τρίτος μήνας του έτους με διάρκεια 31 ημερών. Αν και ημερολογιακά τουλάχιστον ο πρώτος μήνας της άνοιξης, είναι ένας από τους πιο κρύους μήνες του έτους και στα ορεινά της Ελλάδας το χιόνι πέφτει πυκνό.
« Όπως τον Μάρτη τα βουνά ασπρίζουν από τα χιόνια,
Έτσι ν’ ασπρίζουν τα μαλλιά της νύφης απ’ τα χρόνια».
Όπως και να’ χει, κάτι η ημέρα που μεγαλώνει, κάτι τα πρώτα λουλούδια που ανθίζουν, κάτι στις μυρωδιές του αέρα, όλα το αναγγέλλουν πως, ναι, η άνοιξη έφτασε για άλλη μια φορά, για να αναζωογονήσει τη φύση αλλά και εμάς!
Είναι επίσης ο μήνας που τιμά τις γυναίκες! Στις 8 Μαρτίου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας με εκδηλώσεις, ομιλίες αφιερώματα και χορούς.
Αλλά και η Ημέρα κατά του ρατσισμού γιορτάζεται στις 20 του μηνός, για να μας θυμίζει πως όλοι οι άνθρωποι του πλανήτη, λευκοί, μαύροι, κίτρινοι, έχουν ίσα δικαιώματα και ευκαιρίες. Στη δύσκολη εποχή που ζούμε ας διατρανώσουμε για μια ακόμα φορά την αγάπη και την αλληλεγγύη που οφείλουμε να εκφράζουμε σε όλους τους λαούς του κόσμου!
Ο Μάρτιος είναι μήνας νηστείας και Θείου Μεγαλείου με τους Χαιρετισμούς στην Παναγία και τους ψαλμούς του Ακάθιστου Ύμνου, που μας εισάγουν σιγά-σιγά στο Θείο Πάθος και την κορύφωσή του
Επιμέλεια: Μαρία Μαστροκώστα



-----------------------------------------------------------------------


Αφιέρωμα στην ημέρα της γυναίκας


BIΩΜΑΤΙΚΟ ΚΟΡΙΤΣΙΟΥ

Ως κορίτσι 17 χρόνων όλο και περισσότερο συνειδητοποιώ, με αυτά που παρατηρώ γύρω μου, τις ανισότητες και τις αδικίες που αντιμετωπίζουν οι νέες κοπέλες στην οικογένεια, το σχολείο και την κοινωνία γενικότερα.
Οι διακρίσεις ανάμεσα στο κορίτσι και το αγόρι που πολλές φορές γίνονται, έστω και υποσυνείδητα στις οικογένειες, ο αυταρχισμός αλλά και η αντιμετώπιση πολλές φορές των νέων κοριτσιών ως αντικείμενο ομορφιάς από το άλλο φύλο, είναι ενδεικτικά για το τι συμβαίνει γύρω μας.
Νιώθω ότι μέσω των σύγχρονων προτύπων που προβάλλονται από τα τηλεπαιχνίδια και γενικά από την τηλεόραση, με μια ίσως επικάλυψη μοντέρνας αντιμετώπισης, εξακολουθεί ένα νέο κορίτσι, μια αυριανή γυναίκα, να υφίσταται έλλειψη σεβασμού σε ό,τι αφορά τη γυναικεία φύση του, την προσωπικότητα και τα όνειρά του.
Σε όλα αυτά που υπονομεύουν τη θέση μας, εφόδιά μας θα πρέπει να γίνουν η γνώση, η αυτοεκτίμηση και η κριτική σκέψη. Η συμμετοχή μας στα κοινά και οι συλλογικές δράσεις στο σχολείο και αύριο στο πανεπιστήμιο, την εργασία και την κοινωνία γενικότερα είναι η μόνη λύση για να ισχυροποιήσουμε τη θέση μας και να αποκτήσουμε το αυτονόητο. Διεκδικούμε την αξιοπρέπειά μας, αμφισβητούμε και προτάσσουμε το ρηξικέλευθο λόγο μας.


ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΓΥΝΑΙΚΑΣ

Είμαι γυναίκα!
Έχω σύζυγο αγαπημένο και τρία λατρεμένα παιδιά.
Είχα μια πολλά υποσχόμενη εργασία, την οποία άφησα για να ασχοληθώ όπως ήθελα με την οικογένεια.
Κάποιος θα πει: «Μπράβο! Ως γυναίκα αυτές είναι οι υποχρεώσεις στις οποίες οφείλεις να είσαι άψογη»….
Ακόμη και να συνέχιζα τις προσωπικές μου επιλογές…. σε αυτά τα γυναικεία καθήκοντα θα έπρεπε να είμαι άψογη.
Είμαι μητέρα που πρέπει να ανατρέφει, να διδάσκει, να περιθάλπει, να νουθετεί, να υπηρετεί με ένα ρολόι στο χέρι για τα ωράρια των παιδιών και του συζύγου, που καθορίζουν το δικό της χρόνο.
Είμαι σύζυγος που πρέπει να υποστηρίζει, να είναι υπομονετική και συγχρόνως ερωτική, θελκτική και κατά προτίμηση ευδιάθετη.
Είμαι θυγατέρα που συντροφεύει και κάποτε θα γηροκομήσει.
Είμαι με λίγα λόγια το «κράτος Πρόνοιας» που δεν υπάρχει. Χαρακτηρίζομαι δε, με μεγάλη ευκολία από τρίτ0υς, εξαρτώμενη οικονομικά και συναισθηματικά. Κανείς δεν βλέπει πόσο οι άλλοι εξαρτώνται από εμένα, πόσο σημαντική είναι αυτή η ανασφάλιστη προσφορά!
Και όταν η αυλαία ανοίξει στην Τρίτη πράξη της ζωής και αλλάξει ο ρόλος μου με αυτόν της γιαγιάς ( τι ευτυχία να φτάσω ως εκεί γερή), θα μπορεί κανείς να πει : « Μπράβο! Και τώρα κοίτα να χαρείς και να ξεκουραστείς;» Ή θα πρέπει να συνεχίσω ανατρέφοντας τα εγγόνια; Και ως πότε;

ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΓΙΑΓΙΑΣ

Είναι εκείνη που κλείνει τον κύκλο της ζωής. Η γιαγιά, η πλουσιότερη από τους κρίκους του κοριτσιού και της γυναίκας. Επειδή είδε και ξέρει περισσότερα και έχει πολλά να θυμάται.
Πόσος πόνος, πόσα δάκρυα, πόση κούραση, πόση αγωνία αλήθεια! Και από κοντά πόση χαρά, πόσο καμάρι για τα βλαστάρια της, πόση τρυφερότητα, πόση φροντίδα. Μία θάλασσα πλατιά όλα μαζί. Και λογαριάζει: τι έδωσε; τι πήρε; τι της απόμεινε; Δεν υπάρχει απάντηση, δεν ξέρει. Έχασε πια το λογαριασμό. Δεν βρίσκει άκρη. Πολλές φορές δεν έχει τόπο να σταθεί, να ξαποστάσει. Δεν χωράει πουθενά. Είναι ένας ίσκιος που ενοχλεί. Πόσο θλιβερό είναι αυτό, αν, και όποτε συμβαίνει.
Κορίτσια, γυναίκες! Μην εγκαταλείψετε ποτέ τον τελευταίο κρίκο του κύκλου της ζωής σας. Δίνετε πάντα στη γιαγιά τη θέση που της ανήκει- πλάι σας- αφού σε αυτήν οφείλετε την ύπαρξή σας. Γεννήθηκε, μεγάλωσε, υπηρέτησε πιστά και έζησε σε ένα σπιτικό. Μην την αφήνετε να πεθάνει μόνη, ξένη και αβοήθητη. Όσες πάλι στην παραγωγική διάρκεια της ζωής σας προετοιμάζετε τα τέλη της ζωής της γιαγιάς να είναι ανώδυνα, ανεπαίσχυντα και ειρηνικά, να είστε ευλογημένες!
Επιμέλεια : Σαπουντζή Ελένη


Το Χθες σαν να ‘ταν σήμερα

Η χιλιοειπωμένη φράση «Η ιστορία επαναλαμβάνεται» μου έρχεται στο νου όταν ακούω και διαβάζω τα περί οικονομικής κρίσης. Τους τελευταίους μήνες μας βομβαρδίζουν με διάφορες πληροφορίες, ώστε και οι πιο άσχετοι από εμάς να έχουμε γίνει οικονομολόγοι. Την στιγμή όμως που βγαίνουν οι πολιτικοί για να μας πείσουν ότι δεν φταίνε αυτοί για την κατάντια μας αλλά οι άλλοι, δεν μπορώ να μην θυμηθώ τον σατιρικό ποιητή Γιώργο Σουρή που έναν αιώνα πριν (ίσως και περισσότερο) έγραψε και δημοσίευσε στην εφημερίδα του « Ο Ρωμηός» στίχους τόσο καυστικούς σαν να γράφτηκαν ΣΗΜΕΡΑ.



«Ποιος είδε κράτος λιγοστό,
σ’ όλη τη γη μοναδικό
Εκατό να εξοδεύει και πενήντα να μαζεύει;
------------------
Να τρέφει όλους τους αργούς,
να ‘χει εφτά πρωθυπουργούς,
Ταμείο δίχως χρήματα και δόξης χίλια μνήματα.
------------------
Να ‘χει κλητήρες για φρουρά
και να σε κλέβουν φανερά.
Κι ενώ αυτοί σε κλέβουνε, τους κλέφτες να γυρεύουνε.
------------------
Κλέφτες φτωχοί και άρχοντες με άμαξες και άτια,
κλέφτες χωρίς μία πήχη γη και κλέφτες με παλάτια.
------------------
Ο ένας κλέβει όρνιθες και σκάφες για ψωμί
ο άλλος το έθνος σύσσωμο για πλούτη και τιμή.
Όλα σ’ αυτή τη γη μασκαρευτήκαν,
ονείρατα, ελπίδες και σκοποί
οι μούρες μας μουτσούνες εγινήκαν,
δεν ξέρουμε τι λέγεται ντροπή.
------------------
Σπαθί αντίληψη, μυαλό ξεφτέρι,
κάτι μισόμαθε κι όλα τα ξέρει.
Κι από προπάππου κι από παππού,
συγχρόνως μπούφος κι αλεπού.
------------------
Θέλει ακόμα – κι αυτό είναι ωραίο –
να παριστάνει τον Ευρωπαίο.
Στα δυο φορώντας τα πόδια πού ‘χει,
στο ‘να λουστρίνι, στ’ άλλο τσαρούχι
------------------
Δυστυχία μου Ελλάς, με τα τέκνα που γεννάς!
Ω! Ελλάς ηρώων χώρα,
τι γαϊδάρους βγάζεις τώρα;


Επιμέλεια: Ακριβή Παυλούδη

----------------------------------------------------------------------------------------



Λειτουργία του Δημοτικού Σχολείου Ορμύλιας σύμφωνα με το Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα.



Το σχολείο μας από τη φετινή Σχολική χρονιά 2010-11, είναι ένα από τα 800 σχολεία της χώρας μας, στα οποία για πρώτη φορά εφαρμόζεται το ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Σύμφωνα με αυτό, το υποχρεωτικό πρόγραμμα για όλους τους μαθητές ξεκινά από τις 08:00 και διαρκεί έως τις 14:00 οπότε αποχωρούν όσοι μαθητές δεν επιθυμούν να παραμείνουν στο Ολοήμερο, το οποίο είναι επίσης προαιρετικό. Η αποχώρηση από το πρόγραμμα του Ολοήμερου γίνεται είτε στις 15:30, είτε στη λήξη του στις 16:15.
Το ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρό-γραμμα περιλαμβάνει ως νέα γνωστικά αντικείμενα τις Νέες Τεχνολογίες στην εκπαίδευση και τη Θεατρική Αγωγή, για όλες τις τάξεις.
Αυξάνονται οι ώρες του Γλωσσικού Μαθήματος και των Μαθηματικών κατά 1 ώρα.
Διατίθεται στις τάξεις Α΄ και Β΄, μία (1) ώρα για φιλαναγνωσία.
Εισάγονται τα Αγγλικά στις τάξεις Α΄ και Β΄ και αυξάνονται κατά μίας (1) ώρα στις υπόλοιπες τάξεις.
Αυξάνονται οι ώρες Γυμναστικής στις τάξεις Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄.
Αυξάνονται οι ώρες της Μουσικής κατά 1 ώρα στις τάξεις Α΄ και Β΄.
Παράλληλα μειώνεται η ύλη στα Μαθηματικά και στα Φυσικά της Ε΄ και της ΣΤ΄ Τάξης.



Δίνεται έμφαση στην ανάπτυξη διαθεματικών δραστηριοτήτων, σε όλες τις τάξεις, όπως:
Αγωγή Υγείας - Διατροφικές Συνήθειες - Κυκλοφοριακή Αγωγή - Περιβαλλοντική Εκπαίδευση - Τοπική Ιστορία –Τοπογεωγραφία - Ευρωπαϊκά προγράμματα (COMENIUS).
Εισάγονται Δράσεις δημιουργίας και πολιτι-σμού με τη δημιουργία Πολιτιστικών ομίλων δραστηριοτήτων από μαθητές διαφορετικών τάξεων. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δραστη-ριότητας οι μαθητές όλων των τάξεων μπορούν να προετοιμάζουν σχολικές εορτές, χορωδίες, θεατρικές παραστάσεις και άλλες δημιουργικές δραστηριότητες για την καλλιέργεια της αισθη-τικής καθώς και την ανάδειξη και προώθηση στοιχείων του πολιτισμού όπως: λογοτεχνία, τέχνες, φωτογραφία, μουσικά σύνολα, κ.α. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα δίνει την ευκαιρία και το χρόνο στη Διευθύντρια, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να συνεργάζονται, να οργανώνουν και να υλοποιούν δραστηριότητες, χωρίς αυτές οι δραστηριότητες να αποβαίνουν εις βάρος των υπολοίπων μαθημάτων.
Από συζήτηση που έγινε μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας αναφορικά με την έως τώρα εφαρμογή του Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος στο σχολείο μας, η εκτίμηση όλων είναι σε γενικές γραμμές θετική.
Τα προβλήματα που εντοπίστηκαν, εστιάστηκαν κυρίως στη μη έγκαιρη και ολοκληρωμένη στελέχωση του σχολείου με εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων με την έναρξη των μαθημάτων. Στην συνέχεια, αφού ολοκληρώθηκε η διαδικασία της στελέχωσης από τα μέσα Οκτωβρίου και μετά, το σχολείο λειτουργεί εύρυθμα.
Παρά την αύξηση των ωρών διδασκαλίας, δεν παρατηρήθηκε κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα κόπωσης στους μαθητές και ιδιαίτερα των Α και Β τάξεων.
Σημαντικό ρόλο για τη διδασκαλία των νέων αντικειμένων έπαιξε και η υποδομή του σχολείου μας, το οποίο διαθέτει οργανωμένες αίθουσες, πληροφορικής, σχολικής βιβλιοθήκης, μουσικής και θεατρικής αγωγής.
Σημαντική επίσης είναι και η συμβολή του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, ο οποίος ήταν και είναι συμπαραστάτης και αρωγός στις πρωτοβουλίες και δράσεις του σχολείου μας.
Συμπερασματικά είναι γενικώς αποδεκτό ότι : η εισαγωγή νέων γνωστικών αντικειμένων και ο εμπλουτισμός του προγράμματος ήταν απαραίτητος και συμβάλλει θετικά στην κοινωνι-κοποίηση, την ψυχαγωγία, την πολύπλευρη καλλιέργεια των μαθητών και στην ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Ορμύλια 19-1-2011
Η Δ/ντρια του Δημοτικού
Σχολείου Ορμύλιας
Παπανικολάου Ευτυχία





----------------------------------------------------------------------------------------



ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

Κυρία Υπουργέ,
Με αφορμή το έγγραφο ΥΠΔΒΜΘ με θέμα Συνενώσεις- Ιδρύσεις Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας- Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2011-2012, το οποίο έχει τεθεί για διαβούλευση σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και πολίτες, οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων του Γενικού Λυκείου Ορμύλιας, του Γυμνασίου Ορμύλιας, του 12θέσιου Δημοτικού Ορμύλιας, του Νηπιαγωγείου Ορμύλιας καθώς και Σύλλογοι Διδασκόντων του Γενικού Λυκείου και του Γυμνασίου Ορμύλιας, τα Δ.Σ. των αθλητικών συλλόγων «ΔΟΞΑ» και «ΑΕΤΟΙ», του Συλλόγου Γυναικών Ορμύλιας «ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ» και του φυσιολατρικού συλλόγου «ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΧΑΒΡΙΑ», καταθέτουμε τους προβληματισμούς και τις προτάσεις μας.
Η μέχρι πρότινος Δημοτική Κοινότητα Ορμύλιας απαρτίζεται από τρεις τοπικές κοινότητες:
Τοπική Κοινότητα Ορμύλιας με 4000 κατοίκους και τις άλλες δύο-Βατοπεδίου και Μεταμόρφωσης με σύνολο 5000 κατοίκους.
Οι σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης βρίσκονται στην Ορμύλια και απέχουν 26 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της Χαλκιδικής.
Στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης φοιτούν 270 μαθητές και της Δευτεροβάθμιας 250 μαθητές, με αυξανόμενο ρυθμό και ορισμένοι από αυτούς ήδη μετακινούνται κάθε μέρα από Βατοπέδι και Μεταμόρφωση για να φτάσουν στο σχολείο τους.
Πιστεύουμε ότι δεν είναι δυνατό να υπάρξει οποιαδήποτε κατάργηση ή συγχώνευση της σχολικής μονάδας του Λυκείου μας για τους παρακάτω λόγους:
  1. Είναι μεγάλη η χιλιομετρική απόσταση της Ορμύλιας από την Πρωτεύουσα, Πολύγυρο. Αυξάνεται ο χρόνος μετακίνησης από και προς το Σχολείο με ότι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια ( οδική- αστική ) και τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών. Επιπλέον το οδικό δίκτυο κατά τους χειμερινούς μήνες είναι δύσκολο λόγω χιονοπτώσεων και παγετού.
  2. Η σχολική μονάδα Ορμύλιας διαθέτει γήπεδο μπάσκετ και κλειστό, το οποίο το παραχωρεί ο τοπικός Δήμος ( είναι ιδιοκτησία του ).
  3. Η μη διατήρηση της σχολικής μονάδας του Λυκείου Ορμύλιας θα επιφέρει την ερήμωση με συνέπεια τον οικονομικό και πολιτιστικό μαρασμό της περιοχής.
  4. Οι σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Πρωτεύουσας Πολυγύρου ασφυκτιούν κτηριακά. Είναι αδιανόητο πώς θα μπορέσουν να δεχτούν και τους μαθητές του Λυκείου Ορμύλιας.
  5. Η δημιουργία τεραστίων σχολικών συγκροτημάτων εγκυμονεί τον κίνδυνο να χαθεί το στοιχείο της παιδαγωγικής σχέσης μεταξύ διδασκόντων και μαθητών.
  6. Θα έχουμε αύξηση της μαθητικής διαρροής και της σχολικής αποτυχίας, ειδικά όσων προέρχονται από ευπαθείς κοινωνικά ομάδες.
  7. Επίσης υπάρχει υποτροφία από κληροδότημα ατόμου με καταγωγή από την Ορμύλια η οποία δίνεται σε αποφοίτους της τοπικής σχολικής μονάδας.
Με εκτίμηση

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Λυκείου Ορμύλιας


ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ :
1)ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ Α/ΘΜΙΑΣ & Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
2) Δ/ΝΣΗ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
3) ΔΗΜΟ ΠΟΛΥΓΥΡΟΥ

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Λυκείου Ορμύλιας με το ανωτέρω έγγραφό του έδωσε το μήνυμα στους αρμόδιους ότι δεν πρέπει να κλείσει το Λύκειο Ορμύλιας.
Επειδή όμως πολλές φορές τα έγγραφα κλείνονται σε συρτάρια και αγνοούνται, θα πρέπει οι κάτοικοι της περιοχής να είμαστε έτοιμοι να εφαρμόσουμε κι άλλες μορφές αγώνα αν χρειαστεί και να σταθούμε δίπλα σε όποιο κάλεσμα δεχθούμε απ’ τον αρμόδιο Σύλλογο.


----------------------------------------------------------------------------------------


Πώς να κρυφτείς απ’ τα παιδιά;

Αφήσαμε έναν ακόμη παγωμένο χειμώνα πίσω μας και είναι ζήτημα αν καταφέραμε να ζεστάνουμε λίγο την καρδιά μας.
Η ζωή περνά και χάνεται.
Μοιάζει να γλιστρά μέσα από τα χέρια μας και εμείς ξεχάσαμε να μιλήσουμε στα παιδιά μας για την ίδια τη ζωή, για τους δρόμους που κάθε φορά παίρνουμε, για τις αξίες που πρέπει να αγωνιζόμαστε…
Ποιος θα μιλήσει στα παιδιά μας;
Ο δικός μας κόσμος, κόσμος των μεγάλων, φαντάζει αναξιόπιστος στα μάτια των παιδιών μας. Όσο αγώνα και αγωνία κι αν περιέχει η ζωή μας, είναι γεμάτη από αστοχίες και αποτυχίες που τα άφθαρτα και άδολα μάτια των παιδιών δεν μπορούν να συγχωρήσουν.
Έχει δίκιο ο τραγουδοποιός! « Πώς να κρυφτείς απ’ τα παιδιά; έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα!»
Λένε ότι η άνοιξη φέρνει ελπίδα. Ποιος όμως θα κραυγάσει στους μεγάλους;
Ότι ζουν σαν να μην πρόκειται να πεθάνουν ποτέ και πεθαίνουν σαν να μην έζησαν καθόλου!
Ότι χάνουν την υγεία τους προσπαθώντας να βγάλουν λεφτά και ύστερα χάνουν τα λεφτά για να ξαναβρούν την υγεία τους!
Ότι βιάζονται να βγάλουν την παιδικότητά τους, θέλουν να μεγαλώσουν γρήγορα και ύστερα παρακαλούν να ξαναγίνουν παιδιά!
Ότι με το να αγχώνονται για το μέλλον τους λησμονούν το παρόν τους, κι έτσι δε ζουν ούτε το μέλλον ούτε το παρόν!
Ποιος τελικά θα ψιθυρίσει στα παιδιά πώς να μάθουν να ζουν;
Να μάθουν ότι δεν μπορούν να αναγκάσουν τους άλλους να τα αγαπήσουν, αυτό που μπορούν να κάνουν είναι να γίνουν άξια να αγαπηθούν!
Να μάθουν ότι δεν μετράνε περισσότερο τα πράγματα, αλλά οι άνθρωποι που έχουμε στη ζωή μας!
Να μάθουν ότι δεν ωφελεί να συγκρίνουμε τους εαυτούς μας με τους άλλους!
Να μάθουν ότι πλούσιος δεν είναι αυτός που έχει τα περισσότερα, αλλά αυτός που χρειάζεται τα λιγότερα!
Να μάθουν ότι μέσα σε ελάχιστες στιγμές μπορείς να ανοίξεις στον άλλον πληγές που χρειάζονται χρόνια πολλά για να τις γιατρέψεις!
Να μάθουν τη συγχώρεση συγχωρώντας!
Να μάθουν πως υπάρχουν άνθρωποι που τους αγαπούν πραγματικά, που όμως δεν ξέρουν πώς να δείξουν ή να εκφράσουν τα αισθήματά τους!
Να μάθουν ότι τα χρήματα μπορούν να αγοράσουν τα πάντα εκτός από την ευτυχία!
Να μάθουν ότι δύο άνθρωποι μπορεί να κοιτούν το ίδιο πράγμα και να βλέπουν δύο διαφορετικά πράγματα!
Να μάθουν ότι δε φτάνει πάντα να σε συγχωρούν οι άλλοι, πρέπει να μπορείς να συγχωρείς και ο ίδιος τον εαυτό σου!
Τελικά δε χρειάζεται πια να κρυφτείς απ’ τα παιδιά;
Τα παιδιά είναι που κρύβονται από εμάς, κρύβονται γιατί δεν αντέχουν.
Βυθίζονται σ’ ένα ψεύτικο πλαστικό κόσμο, σ’ ένα κόσμο εικονικής πραγματικότητας, σ’ ένα χειμώνα που δεν λέει να φύγει και σε μια άνοιξη που δε λέει να ’ρθει…
Τα παιδιά μεγαλώνουν, μοιάζουν να γλιστρούν απ’ τα μάτια μας και χάνονται.
Ο ήλιος του Μάρτη δύει νωρίς.
Γιατί να κρυφτεί κανείς απ’ τα παιδιά;
Βογιατζής Δημήτριος
Καθηγητής Γυμνασίου – Λυκείου Ορμύλιας

=========================================================



Οι δραστηριότητες του Συλλόγου μας




Τριήμερη εκδρομή στο BANSKO της Βουλγαρίας

Ο Σύλλογός μας, στις 4 Φεβρουαρίου 2011, διοργάνωσε 3μερη εκδρομή στο Μπάνσκο της Βουλγαρίας.
Την πρώτη μέρα ξεκινήσαμε νωρίς το πρωί και περνώντας από τα σύνορα και από μικρά και μεγάλα χωριά κάναμε την πρώτη στάση για καφέ στην πόλη Μπλαγκόεβγκραντ, μια όμορφη πόλη με αρκετό πράσινο, που φημίζεται για τα παραδοσιακά κτίρια της και το μεγάλο Αμερικάνικο Πανεπιστήμιο. Το μεσημέρι φτάσαμε στο Μπάνσκο. Μια πόλη κατάμεστη από καινούργια τουριστικά κατα-λύματα, ξενοδοχεία και εστιατόρια. Τακτοποιηθήκαμε στο ξενοδοχείο και το απόγευμα κάναμε την πρώτη μας βόλτα για να γνωρίσουμε την πόλη.

Τη δεύτερη μέρα ξεκινήσαμε όλοι μαζί για το χιονοδρομικό κέντρο. Ανεβήκαμε με τα λιφτ επάνω στις πίστες. Η διαδρομή ήταν εκπληκτική, τα πάντα γύρω μας ήταν χιονισμένα και η θέα απλά σου έκοβε την ανάσα. Εκεί νομίζω ότι νιώσαμε όλοι σαν παιδιά. Το απόγευμα, όποιος το επιθυμούσε,

μπορούσε να απολαύσει τα «σπα» του ξενοδοχείου.
Το βράδυ πήγαμε όλοι και γλεντήσαμε σε παραδοσιακή Βουλγάρικη ταβέρνα.
Την τρίτη μέρα πήραμε το δρόμο της επιστροφής, κάναμε μια στάση στο Σαντάνσκι για φαγητό και για τα τελευταία ψώνια μας. Τέλος φτάσαμε στο χωριό μας αργά το βράδυ με τις καλύτερες εντυπώσεις, χαρούμενοι και ανανεωμένοι.
Παπακώστα Φούλα






Η ομάδα χειροτεχνίας αποτελεί ένα ξεχωριστό κομμάτι για το Σύλλογό μας καθώς λειτουργεί φέτος για 5η χρονιά. Πότε με πολλά και πότε με λίγα μέλη, συνεχίζει να υπάρχει, είτε παίρνει προγράμματα από τη Νομαρχία είτε όχι. Φέτος ήταν μια δύσκολη χρονιά. Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης τα προγράμματα σταμάτησαν. Όμως η ομάδα, με την εθελοντική προσφορά των μελών της, συνέχισε τις εργασίες της. Οι πρώην μαθήτριες έγιναν δασκάλες και με κέφι και υπομονή δείχνουν και σε άλλες γυναίκες πώς να φτιάχνουν κοσμήματα, διακοσμητικά στεφάνια με σύρμα και χάντρες ή με σύρμα και αρζαντό.
Κάθε Τετάρτη στις 5 το απόγευμα μαζεύονται στα γραφεία του Συλλόγου για το μάθημα χειροτεχνίας. Εκεί έχουν την ευκαιρία μαζί με όσες θέλουν να πιουν μαζί μας έναν καφέ, να κουβεντιάσουν, να πουν αστεία, να γελάσουν και σ’ ένα κλίμα φιλικό και ευχάριστο να συσφίξουν τις σχέσεις τους, να πουν τις απόψεις τους και να περάσουν όμορφα. ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ………….
Ακριβή Παυλούδη



ΑΠΟΚΡΙΕΣ

Μπορεί η κρίση να χτυπά παντού και να χτύπησε και τα οικονομικά του Δήμου μας, αλλά ο Κυνηγετικός Σύλλογος, ο αγροτικός Σύλλογος και ο Σύλλογος Γυναικών δεν άφησαν να «χτυπήσει» τη γιορτή που κάθε χρόνο την Αποκριά διοργανώνεται στην πλατεία του χωριού. Το κρύο τσουχτερό αλλά τα λουκάνικα ήταν στα κάρβουνα, οι πίττες αραδιασμένες στα τραπέζια και η μουσική έδινε το ρυθμό.
Όμως ο κόσμος λιγοστός. Γιατί άραγε; Ίσως φταίει που δεν έγινε ενημέρωση, δεν βγήκαν ανακοινώσεις και πολλοί δεν γνώριζαν ότι τελικά θα γίνει η γιορτή. Ίσως πάλι φταίει αυτή η γενικότερη γκρίνια, πως όλα τώρα πάνε απ’ το κακό στο χειρότερο, που μας κάνει να κλεινόμαστε στα σπίτια μας και να μην έχουμε διάθεση για διασκεδάσεις. Ότι κι αν είναι πρέπει να το αποβάλλουμε και να δεχόμαστε με χαρά κάθε τι που μας προσφέρεται. Ας μάθουμε να συμμετέχουμε σε γιορτές και εκδηλώσεις, γιατί όταν θα νεκρωθεί η πολιτιστική ζωή στο χωριό μας τότε θα είναι πολύ δύσκολο να την στήσουμε απ’ την αρχή.
Ακριβή Παυλούδη




Από τα μνημεία της φύσης, ιδιαίτερου φυσικού κάλλους


ΤΟ ΠΛΑΤΑΝΙ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΟΡΜΥΛΙΑΣ

Στο χωριό μου τα νερά είναι άφθονα. Το ίδιο και τα πλατάνια. Μια μέρα καθισμένος κάτω απ΄τον βαθύσκιο του, παρατηρούσα αυτό το πλατάνι. Έστεκε καμαρωτό, γεροδεμένο, όλο περηφάνια. Για μιας σκέφτηκα πως το πλατάνι αυτό, όπως το κάθε τι στη φύση, έχει τη δική του ιστορία. Ποια άραγε να είναι;
Το φαντάστηκα να παίρνει μορφή, να γέρνει και να κάθεται κοντά μου για να με συντροφέψει. Το άκουσα να μου διηγείται την ιστορία του και να μου εξωτερικεύει τα αισθήματά του.
Εντύπωση μου έκανε ότι γνώριζε πολλά. Ήξερε πρώτα-πρώτα μουσική, πρώτος δάσκαλος ήταν ο ήχος του νερού της βρύσης που ήταν κτισμένη κοντά στον κορμό του.. Έπειτα κάθε μέρα άκουγε τα πουλιά σε μια ξεχωριστή συναυλία, να σκορπούν τις νότες με τα κελαϊδίσματά τους σ’ ανατολή και δύση.

Δεν σταματούν όμως οι γνώσεις του στη θεωρία, ήξερε και πράξη, ακολουθούσε τα κελαρύσματα του νερού στα σιγανοτραγουδίσματά τους και συνόδευε τα πουλιά κουνώντας ρυθμικά τα φύλλα, σα να ήταν ο μαέστρος.
Μου είπε και άλλα πολλά. Ακόμα και για τους ανθρώπους που τους ξεχώριζε σε κατηγορίες, ανάλογα με τον χαρακτήρα τους και τους παρομοίαζε με δέντρα, ζώα και φυτά. Μου αφηγήθηκε ιστορίες, μυστικά που άκουσε απ’ τους συγχωριανούς του, όταν κάθονταν να δροσιστούν κάτω απ’ τη σκιά του, μου είπε επίσης για τις χαρές, τις λύπες, τους γάμους, τα πανηγύρια που γίνονταν γύρω απ’ αυτό, τους καυγάδες, τις διαφορές που είχαν μεταξύ τους οι κάτοικοι του χωριού, για τους καφετζήδες που άπλωναν κάθε μέρα τα τραπέζια περιμένοντας τους πελάτες, μου είπε ακόμα για το πηγάδι που ήταν κτισμένο δίπλα του, με τις οκτώ καμάρες και τις οκτώ πλευρές, που ήταν ένα έργο τέχνης, το στολίδι και το καμάρι τους. Ήταν η ψυχή και η μάνα του χωριού, γιατί εδώ όπως μου είπε «….ξεδιψούσαν οι διψασμένοι, ξεκουράζονταν οι κουρασμένοι οδοιπόροι, στα σπλάχνα του κρεμούσαν και κρύωναν τα καρπούζια και τα αναψυκτικά οι επαγγελματίες, σ’ αυτό κρεμούσαν οι χασάπηδες τα σφαχτά τους….»
Και συνέχισε να ξετυλίγει τη ζωή του «….πριν βρεθώ εδώ στο παζάρ (αγορά), ζούσα με τους γονείς μου και τα άλλα μικρότερα αδέρφια ευτυχισμένο κάπου ανατολικότερα στη κοίτη του ποταμού Χαβρία, ήμουν πολύ μικρό, όταν μια μέρα κάποιος γελαδοβοσκός που δεν θυμάμαι το όνομά του, αλλά το παρατσούκλι του ήταν «Κουτσούμανος» μαζί με τον δάσκαλο του χωριού Νικόλα Δήμητσα, με ξερίζωσαν από τον τόπο μου και με ξαναφύτεψαν εδώ που είμαι 100 χρόνια και πλέον και εδώ είμαι ευχαριστημένο, γιατί με φρόντισαν και με προστάτεψαν οι μαγαζάτορες κι εγώ σαν αντάλλαγμα τους προσφέρω το οξυγόνο και τη σκιά μου, σιγά-σιγά μεγάλωνα, οι ρίζες μου άπλωσαν μέχρι το βάθος του πηγαδιού». Σήμερα η διάμετρος του κορμού είναι 5-6 μ. η ακτίνα του (ευθεία γραμμή) από το κέντρο του κορμού έως την περίμετρο του κύκλου που απλώνονται τα κλωνάρια του είναι περίπου 25-30 μέτρα και η όλη επιφάνειά του καλύπτει το ½ της έκτασης της πλατείας. Το σχήμα και η μορφή του είναι επιβλητική και ο κορμός του σωστό έργο τέχνης.
Όταν συνήλθα απ’ το ρεμβασμό μου, είδα απέναντι το πλατάνι να μου κουνάει τα κλαδιά. Το χαιρέτησα και έφυγα.
«Τούτο το δέντρο είναι η ίδια μας η ζωή!»
Χρήστος Δ. Καρπέτης


==================================================


Ελευθερία

«…ήταν μια λέξη μοναχά, ελευθερία, είπανε όμως πως την έγραψαν παιδιά…»
Το να είναι κάποιος ελεύθερος ισοδυναμεί με το να είναι άνθρωπος. Η ελευθερία είναι, αναμφίβολα, ένα από τα ανώτερα αγαθά που μπορεί κάποιος να επιδιώξει. Υπάρχουν όμως δύο μορφές ελευθερίας - και οι δύο καλές, αλλά η μία ανώτερη από την άλλη- άρα καλό είναι να τις διαχωρίσουμε.
Η πρώτη ελευθερία, η πιο «εξωτερική», είναι η ελευθερία της επιλογής. Αυτή είναι η ελευθερία για την οποία έγιναν οι επαναστάσεις, η ελευθερία που επιδιώκουμε όταν μιλούμε για ανθρώπινα δικαιώματα, η ελευθερία που ζητάμε όταν απαιτούμε να μη μας επιβάλλονται οι άλλοι και να μην μας καταπιέζουν. Όπου υπάρχει αυτή η ελευθερία, επέρχεται μια ωρίμανση στην ικανότητά μας να κρίνουμε καταστάσεις και επίσης μια ωρίμανση στη δυνατότητά μας να λαμβάνουμε την ευθύνη των πράξεών μας. Άρα αυτή η ελευθερία είναι καλή, είναι ένα αγαθό που αξίζει να επιδιώξει κάποιος με θυσίες και αγώνες.
Υπάρχει όμως και μια δεύτερη ελευθερία, πιο εσωτερική και πιο «μυστική», και αυτή είναι η ελευθερία από τα πάθη μας, η ελευθερία από τον ίδιο τον εαυτό μας. Είναι η ικανότητα να αντιμετωπίζουμε τα πάντα στη ζωή χωρίς ταραχή, χωρίς στενοχώρια, με αρχοντιά, φιλότιμο και μεγαλοψυχία. Για να αποκτηθεί αυτή η ελευθερία χρειάζονται επίσης αγώνες, αλλά αυτή τη φορά παλεύοντας με τον εαυτό μας μάλλον παρά με τους άλλους.
Χρειάζεται να νικήσουμε τα ευτελέστερα ένστικτά μας – τη ζήλεια, την εκδικητικότητα, την οκνηρία, την πλεονεξία- ώστε να φανερωθεί μέσα μας το πραγματικό μεγαλείο της ανθρώπινης φύσης. Αυτή λοιπόν η ελευθερία – στην ουσία, ελευθερία έκφρασης του πραγματικού και βαθύτερου εαυτού – είναι ανώτερη από την πρώτη, εφ’ όσον από την στιγμή που την κατακτήσουμε, κανένας δε μπορεί να την πάρει ποτέ από εμάς. Είναι επίσης προϋπόθεση για να αξιοποιήσουμε σωστά και την πρώτη, την εξωτερική ελευθερία: Αν δεν είμαστε ελεύθεροι από τα ευτελή πάθη μας, τότε η εξωτερική ελευθερία καταντά να είναι ασυδοσία, η εξουσία του νόμου της ζούγκλας.
Επιμέλεια: Ελευθερία Βασίλα


--------------------------------------------------------------




ΕΜΜΗΝΟΠΑΥΣΗ

Ένα από τα θέματα που αφορούν τις γυναίκες, τις προβληματίζουν και τις ταλαιπωρούν είναι η εμμηνόπαυση.
Η εμμηνόπαυση σημαδεύει την πορεία της κάθε γυναίκας και λέγεται ότι αυτή την περίοδο η γυναίκα πέφτει σε κατάθλιψη. Μελέτες έδειξαν ότι οι διακυμάνσεις της διάθεσης οφείλονται στην αλλαγή του ρόλου της γυναίκας και της αντίληψής της για τον ίδιο της τον εαυτό και τις φυσικές μεταβολές που φέρνουν τα γηρατειά.
Στην εποχή μας όμως και αν ξεπεράσουμε τις αρνητικές αυτές σκέψεις μπορούμε να αποφύ-γουμε την ροπή προς την κατάθλιψη. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να προετοιμαστούμε για την εμμηνόπαυση, έτσι ώστε να μην χρειαστεί να γίνει θεραπεία με ορμόνες. Πώς θα το καταφέρουμε αυτό;
  • Με την υγιεινή και ισορροπημένη δια-τροφή, πλούσια σε βιταμίνες και ασβέστιο απαραίτητο για την περίοδο αυτή της ζωής μας.
  • Να μην καπνίζουμε.
  • Να γυμναζόμαστε. Η αεροβική γυμναστική και το ζωηρό περπάτημα βελτιώνουν το γενικό επίπεδο ζωής.
  • Όμως η αισιοδοξία, οι διάφορες ευχάριστες ενασχολήσεις και η καλή παρέα είναι πάντα το καλύτερο φάρμακο για την συγκεκριμένη πάθηση.
Ελένη Σαπουντζή

Εμμηνόπαυση, μάθημα ζωής

Η εμμηνόπαυση μπορεί να είναι η πιο δημιουργική περίοδος στη ζωή μιας γυναίκας. Παίζει όμως ρόλο το πώς την αντιλαμβανόμαστε ως κατάσταση καθώς και η σωστή διαχείρισή της.
Μπορεί η έναρξή της να σηματοδοτεί τη λήξη της αναπαραγωγικής περιόδου μιας γυναίκας, δεν σημαίνει όμως και τη λήξη της παραγωγικής της περιόδου. Αποτελεί μέρος φυσιολογικού κύκλου ζωής και δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με αρνητική διάθεση και αδιαφορία, αλλά με υπευθυνότητα και συνέπεια.
Λόγω των οργανικών αλλαγών που συντελούνται, καλό είναι να πραγματοποιούνται συγκε-κριμένοι ιατρικοί έλεγχοι για την πρόληψη των δυσάρεστων συνεπειών. Οι βασικότερες είναι το τεστ Παπανικολάου και η μαστογραφία, οι οποίες θα πρέπει να πραγματοποιούνται μία φορά το χρόνο. Επιπλέον εξετάσεις είναι η μέτρηση οστικής πυκνότητας και το διακολπικό υπερηχογράφημα. ‘Ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο μπορεί να βοηθήσει στην ανώδυνη μετάβαση από το ένα στάδιο στο επόμενο. Η ελάττωση του αλατιού και του αλκοόλ, ο εξορισμός του καπνίσματος και η άθληση ως τρόπος ζωής είναι απαραίτητες ενέργειες.

Επιμέλεια: Ελένη Πατσιούρα




Επικίνδυνα συστατικά σε καλλυντικά

Όλοι μας χρησιμοποιούμε στα σπίτια μας πληθώρα καλλυντικών προϊόντων για την καθαριότητα και την περιποίηση του σώματός μας. Πόσοι όμως από μας διαβάζουμε τα συστατικά που περιέχονται στα προϊόντα αυτά; Αλλά κι αν το κάνουμε μήπως καταλαβαίνουμε τι μπορεί να σημαίνουν αυτές οι δυσκολοπρόφερτες λέξεις που συνήθως είναι στα αγγλικά γραμμένες;
O καθηγητής νευροβιολογίας στην Ιατρική σχολή του Pittsburgh, Elias Aizenman παρατήρησε ότι η methylisothiazolinone (ΜΙΤ) καταστρέφει τα εγκεφαλικά νευρικά κύτταρα αρουραίων σε συγκεντρώσεις ίσες με αυτές που υπάρχουν σε μια καλλυντική κρέμα ενώ η έκθεση σε χαμηλές συγκεντρώσεις για μεγάλο χρονικό διάστημα επιδρούν στην επικοινωνία μεταξύ των εγκεφαλικών νευρώνων προκαλώντας δυσλειτουργίες. Ο ίδιος εξέφρασε τις ανησυχίες του για την υγεία του βρέφους κυοφορούσας εγκύου που έρχεται σε επαφή με ΜΙΤ σε ότι αφορά την κατάσταση των εγκεφαλικών του κυττάρων.
Παρόλα αυτά οι εταιρίες που εμπορεύονται τέτοια είδη δηλώνουν στις ιστοσελίδες τους ότι δεν υπάρχει ζήτημα τοξικότητας αγνοώντας τόσο την έρευνα του Aizenman όσο και τα επί δεκαετιών κλινικά ευρήματα αλλεργικών αντιδράσεων και άλλων ανεπιθύμητων δράσεων.
Κάνοντας μια έρευνα στα ράφια του Σούπερ Μάρκετ διαπιστώνει κανείς ότι τα περισσότερα σαμπουάν, μαλακτικές κρέμες, αφρόλουτρα, βαφές μαλλιών, οδοντόκρεμες, κρέμες προσώπου και άλλα περιέχουν αυτή την ουσία. Όμως υπάρχουν και προϊόντα χωρίς αυτήν. Η επιλογή είναι δική μας.
Επιμέλεια: Ακριβή Παυλούδη

                                             --------------------------------------------


Ομορφιά…..από τη φύση

ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ : Ο χυμός πορτοκαλιού είναι ιδανικός για μάσκες στο λαιμό ή το πρόσωπο. Σε καθαρό πρόσωπο απλώνουμε το χυμό μαζί με τον πολτό πάνω στο δέρμα και αφήνουμε επί 15-20 λεπτά. Έπειτα ξεπλένουμε και σκουπίζουμε. Το νερό από άνθη πορτοκαλιάς και το αιθέριο έλαιό του μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε λοσιόν για ευαίσθητα και απαλά δέρματα.
ΜΗΛΟ : Παρασκευάζετε τη μάσκα τρίβοντας ένα μήλο που του έχουμε αφαιρέσει τη φλούδα και ζυμώνετε το εσωτερικό του μέχρι να γίνει πολτός. Αφήνετε τη μάσκα επί 20-30 λεπτά στο δέρμα ανανεώνοντάς την μερικές φορές σε αυτό το διάστημα μέχρι να ξεπλυθείτε.

Επιμέλεια : Μαρία Μαστροκώστα


-----------------------------------------------------------------


Συγκρούονται δύο αυτοκίνητα μέσα στο χωριό. Βγαίνει ο μπαρμπα- Γιώργης και λέει στο συγχωριανό του τον μπαρμπα- Μήτσο:
  • Καλά ρε Μήτσο, στραβός είσι;
  • Γιατί βρε είμι στραβός; Δεν σι πετ΄χα;

-----------------------------------------------------------
Πώς λέγονται οι σόγαμπροι στην Ορμύλια;
Ερωτικοί μετανάστες!!!!
-----------------------------------------------------------------


Μικρές ιδέες – Μεγάλες λύσεις
  • Οι τιμές από τις ετικέτες βγαίνουν ευκολότερα αν τις τρίψετε με φυτικό λάδι.
  • Για να ακονίσετε το ψαλίδι σας κόβετε- επί ένα λεπτό- ένα φύλλο αλουμινόχαρτο, διπλωμένο στα τέσσερα.
  • Αν πέσει λίγο κρασί στον καναπέ σας, ρίξτε αμέσως πάνω του λίγο αλάτι και αφήστε το εκεί, ώσπου να στεγνώσει. Ο λεκές σε λίγο θα εξαφανιστεί.
  • Για να διατηρηθούν για πολύ καιρό τα χρώματα στα φουλάρια σας, όταν τα πλένετε, ρίχνετε στο τελευταίο ξέβγαλμα το χυμό μισού λεμονιού.


ΓΛΥΚΙΣΜΑ: «Η ΧΑΡΑ»

Υλικά: 1 κιλό απλή καρδιά, 2 κιλά ήσυχη συνείδηση, ¼ κιλό φαιδρό πρόσωπο, 700 γρ. αγάπη, 2 φλ. γέλιο και 2 κουταλάκια εξοχή.
Εκτέλεση: Ρίχνετε στην κατσαρόλα του εσωτερικού σας κόσμου την ήσυχη συνείδηση και την απλή καρδιά. Τα δουλεύετε πολύ μέχρι ν’ ασπρίσουν , να φουσκώσουν και να γεμίσουν όλη την κατσαρόλα. Προσθέτετε την αγάπη και το γλυκό παίρνει ένα ρόδινο χρώμα. Μετά ρίχνετε το φαιδρό πρόσωπο και το γέλιο. Προσέχετε όμως πολύ στο δούλεμα, γιατί ένα κατσούφιασμα μπορεί να κάψει το γλυκό. Αν έχετε και λίγη εξοχή, βάζετε και δύο κουταλάκια για το άρωμα. Βάζετε κατόπιν το γλυκό στο ταψί της θελήσεως και το ψήνετε στο φούρνο της υπομονής. Μόλις ψηθεί, το σερβίρετε ραντισμένο με την εμπιστοσύνη στο Θεό. Το κύριο χαρακτηριστικό της γεύσεως αυτού του γλυκού είναι η ΨΥΧΙΚΗ ΓΑΛΗΝΗ απαραίτητη για τη χώνευση και την υγεία μας.
Επιμέλεια: Ρίτα Βασίλα


ΑΠΟΚΡΙΑΤΙΚΗ ΡΥΖΟΠΙΤΑ

Υλικά: 2 ποτήρια ρύζι, 4 ποτήρια νερό, λίγο αλάτι, 1 ποτήρι ζάχαρη, 3 αυγά, 1/2 λίτρο γάλα, κανέλα, ½ κιλό φύλλα για πίτα.
Εκτέλεση: Βράζουμε το ρύζι με το νερό και το αλάτι, ρίχνουμε τη ζάχαρη και όταν κρυώσει προσθέτουμε τα αυγά. Λαδώνουμε το ταψί, στρώνουμε τα μισά φύλλα λαδωμένα, απλώνουμε τη γέμιση και σκεπάζουμε με τα υπόλοιπα φύλλα. Ψήνουμε σε μέτριο φούρνο μέχρι να ροδίσει.

ΠΑΣΤΟΣ ΜΠΑΚΑΛΙΑΡΟΣ

Η ελληνική κουζίνα αγαπάει ιδιαίτερα τον παστό μπακαλιάρο, που παλαιότερα τον έλεγαν «φτωχογιάννη» και είχε και έχει την τιμητική του την ημέρα του Ευαγγελισμού. Απαραίτητη όμως προϋπόθεση για την επιτυχία οποιασδήποτε συνταγής είναι το σωστό ξαλμύρισμα.
Στον πάτο του σκεύους που θα βάλουμε τον μπακαλιάρο να μουλιάσει, τοποθετούμε μια σχάρα και επάνω ακουμπάμε το ψάρι, γιατί διαφορετικά το αλάτι, που κατακάθεται στον πυθμένα, εξακολουθεί να επηρεάζει το ψάρι. Αλλάζουμε το νερό συχνά. Αν θέλουμε να γλυκάνει εντελώς ο μπακαλιάρος, την τελευταία φορά τον αφήνουμε για τουλάχιστον 2 ώρες σε χλιαρό νερό. Όσο πιο χοντρά είναι τα κομμάτια του ψαριού, τόσο περισσότερες ώρες τον μουλιάζουμε. Αν ο καιρός είναι ζεστός, τότε είναι προτιμότερο να τον βάλουμε στο ψυγείο. Κομματιάζουμε τον μπακαλιάρο πριν από το ξαλμύρισμα, γιατί αργότερα θα μαδάει.

Επιμέλεια: Μαρία Μαστροκώστα


Kέικ νηστήσιμο

1 κούπα σπορέλαιο, 2 κούπες ζάχαρη, ½ κούπα κονιάκ-βανίλια, 3 κούπες αλεύρι, 1 κόκα-κόλα, 1 κουταλάκι σόδα, 1 κουταλάκι κανέλλα και λίγο γαρίφαλλο, 1 κούπα καρύδια, 1 κούπα σταφίδες.
Τα χτυπάμε με αυτή την σειρά και ψήνουμε στους 180 βαθμούς για 45 λεπτά, ανάλογα με τον φούρνο.
Επιμέλεια: Σαπουντζή Ελένη



Υπεύθυνες συντονισμού και εκτύπωσης: Μαστροκώστα Μαρία
Βασίλα Ελευθερία Παυλούδη Ακριβή